Psychomotorische hulp
Psychomotorisch onderzoek
Thuis oefenen
Een overzicht van waar ik aan kan werken tijdens psychomotorische hulp vind je hier onder.
Reflexen zijn automatische bewegingen die je nodig hebt bij je geboorte en vlak daarna (denk aan het zuigreflex om te kunnen drinken.) Deze reflexen moeten na een paar jaar verdwijnen. Gebeurt dat niet dan kunnen ze het leren in de weg zitten. (Lees ook meer onder reflexonderzoek.)
Ruimtelijke oriëntatie houdt in dat je je eigen positie of beweging binnen een ruimte kunt bepalen en omschrijven. Bijvoorbeeld: ‘ik sta naast de kast’.
Schrijfproblemen kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals nog actieve reflexen en moeite met fijne motoriek. Lees hier meer over onder het kopje schrijfhulp.
Dit is de informatie die het kind heeft over zijn eigen lichaam: grootte, positie van de ledematen t.o.v. elkaar, uitgevoerde bewegingen, nadoen van houdingen, lichaamsdelen benoemen etc. Lichaamsbesef is heel belangrijk voor het leren van motorische vaardigheden.
Problemen met rekenen en lezen kunnen ook ontstaan wanneer het werkgeheugen zwak is. Om te snappen wat je aan het lezen bent, moet je namelijk onthouden waar je bent in de zin en tegelijk de betekenis van een woord kunnen ophalen uit je geheugen. En voor het uitrekenen van sommen moet je tussenstappen kunnen onthouden.
Om te kunnen lezen moeten je ogen kunnen bewegen. Hoe ze dit doen, vloeiend of b.v. schokkerig bepaald hoe makkelijk lezen voor je is. Maar er komt nog veel meer kijken bij de motoriek van je ogen. Lees ook meer op de pagina over visuele screening.
Onze hersenen zijn opgebouwd uit twee hersenhelften, met elk zijn eigen functies. Lateralisatie is een fase in de ontwikkeling waarbij de linker of rechter hersenhelft zijn dominantie of specialisatie krijgt. Soms blijft er iets in deze ontwikkeling steken.
Een goede samenwerking van de hersenhelften maakt het makkelijker om prikkels en informatie te verwerken. En daarmee heeft het automatisch effect op het leren.
Werken aan faalangst of mindset is vaak een aanvulling op de psychomotorische hulp.