Leren in beweging

Wanneer je beweegt tijdens het leren worden er betere en andere verbindingen gelegd in je hersenen. Psychomotoriek heeft alles te maken met leren en bewegen/ motoriek. Tijdens mijn begeleiding werk is daarom veel bewegend. Eén van de manieren die ik gebruik is het Into Bounce leren in beweging programma. Dit is een trainingsprogramma samengesteld door Beeld en Brein.

Psychomotoriek kijkt naar het verband tussen leerproblemen en bewegen

Wat is Into Bounce?

Into Bounce® leren in beweging is een bewegingsprogramma om het leren makkelijker te maken. Het programma bevat een combinatie van oefeningen op de minitrampoline, balritme oefeningen en breinbalans oefeningen. Dit werkt erg goed voor kinderen met oogsamenwerkingsproblemen (fixatie disparatie) en nog niet geïntegreerde reflexen. Door hier aan te werken, werk je namelijk indirect aan het verbeteren van het lezen en leren. Oefeningen op de minitrampoline kunnen daarnaast ook ingezet worden bij het rekenen, bijvoorbeeld voor het oefenen van tafels.

Waarom is bewegend leren op de mini trampoline goed?

  • Het werkt op het evenwichtsmechanisme VOR (Vestibulair Oculair Reflexboog) en helpt bij het integreren van nog aanwezige reflexen.
  • De ogen gaan beter samenwerken.
  • De hersenhelften gaan beter samenwerken.
  • Het maakt leren leuker en effectiever.

Hoe zet ik into bounce in?

Into Bounce kan als specifiek trainingsprogramma worden ingezet. Kinderen komen dan 1x per week bij mij voor een les op de mini trampoline. We werken daarmee aan de reflexen en de oogsamenwerking. Delen van het programma gebruik ik echter ook bij andere hulpvragen, b.v. bij rekenen. Bewegen en springen is immers voor vrijwel alle kinderen goed!